Frakt och leverans

Villahome.se levererar till adresser inom Sverige. Nedan kan du läsa om alla fraktsätt vi erbjuder. Tillgängliga fraktsätt för din order genereras utifrån det postnummer du anger innan du går vidare i kassan. I vissa fall är fraktsättet förvalt till en specifik produkt och går ej att ändra.

Du kan spåra alla dina försändelser från Villahome genom Mina paket appen, ladda ner den här!

FRAKTBOLAG

Leveranser sker i samarbete med dessa fraktbolag samt deras samarbetspartners:

  • DHL
  • Postnord
  • Schenker
  • DSV

VAD KOSTAR FRAKTEN?

Hos oss är frakten alltid kostnadsfri. Undantag gäller vid köp av fritidshus, pooltak, glasfiberpool etc. I dessa fall lämnar vi offert med fraktkostnaden specificerad.

LEVERANSTID

Leveranstiden är normalt 2-7 arbetsdagar. Leveranser av beställningsvaror kan ta mellan 2-10 veckor beroende på hur lång produktionstiden är. Se respektive produkt för leveranstid. Villahome.se är betalningsansvariga ifall varan skadas eller kommer bort på väg till dig. Kommer varan bort eller blir skadad när du returnerar varan så är det du som är betalningsskyldig. I fall när du som kund anser att leverans dröjer på sådant sätt att du ej längre önskar leverans av beställning, är det ditt ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med dessa köpevillkor. Under sommarmånaderna juni, juli och augusti kan leveranstiden bli längre. Detta gäller även vid helgdagar och högtider.

STÖRRE FÖRSÄNDELSER

Större försändelser (såsom badkar, skjutpartier etc) levereras alltid till din bostad. Produkterna levereras till din port om du bor i lägenhet eller fram till tomtgräns om du bor i hus. Leverans kan också ske till närmaste postombud eller godsterminal. Leverans sker normalt helgfria vardagar 08:00 – 17:00, enligt fasta tidsintervaller (till exempel 9-12 eller 13-15). Tidsintervallerna är olika beroende på område. Du aviseras per telefon/mail/sms i förväg. 

MINDRE FÖRSÄNDELSER

Mindre försändelser (exempelvis dörrvred, blandare m.m) som har en vikt under 20 kg levereras till ditt lokala postombud där du hämtar ut paketet. Se respektive produkt för leveranstid.

SPÅRA DITT PAKET

När din order skickas får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns i vissa fall
en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse.
Om du inte fått någon avisering om att paketet kommit fram, men ser via spårningslänken att paketet kommit till
ombudet, går det bra att hämta ut paketet med kolli-id/spårningsnummer/löpnummer samt legitimation. Du kan också manuellt lägga in paketet i appen genom att fylla i ditt telefonnummer eller e-postadress.

Spåra leverans från villahome.se i appen Mina Paket 

Ladda ned appen Mina Paket för att enkelt spåra dina paket från villahome.se

HOS OMBUDET

För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-
postaviseringen. Har du valt brev-avi så ta med avin samt din legitimation till ombudet.

Tänk på att du alltid ska kunna visa legitimation vid uthämtning av paket. Det är endast personen vars namn står på
paketet som får hämta ut det hos ombudet.

Om du väljer Postnord som fraktsätt ligger försändelsen hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss, för övriga fraktsätt med ombudsleverans ligger försändelsen hos ombudet i 14 dagar innan det returneras. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för frakt och hantering om paketet ej hämtas ut. Kostnaden för detta är upp till 200 kronor beroende på paketets vikt. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan brukar det löna sig att kontakta oss, hämta ut paketet och göra en vanlig manuell retur.

LEVERANSFÖRSENING

Det kan hända att leveranstiderna förlängs om oförutsedda förseningar uppstår längs vägen.
Till vissa delar av Norrland samt Gotland levererar Postnord och DHL med en eller ett par dagars
fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Kunden har vid leveransförsening rätt att häva köpet utan kostnad. Vi fullföljer alla avtal i enlighet med Konsumentköplagen.

Du kan läsa mer om Villahomes köpvillkor på denna länk.

AVBRYT ELLER ÄNDRA DIN ORDER

Vill kunden ändra eller avbryta sin order ska man kontakta vår kundtjänst antingen via chatt eller kontaktformuläret.

Efter avslutat köp går processen väldigt fort, från lagret till att varan befinner sig på transporten påväg till kund. Vilket gör att kunden måste kontakta kundtjänst inom rimlig tid efter beställning. Avbeställning efter det att beställning blivit expedierad är ej möjlig. I de fall beställning blivit expedierad är kunden skyldig att mottaga beställningen. Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från Villahome.se antigen per e-post eller telefon. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller om ett försäljningsobjekt har utgått, kommer vi att kontakta kund för att komma överens om en lösning. Villahome.se meddelar kunden om likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.