Frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Nedan listar vi våra vanligaste frågor och svar så att du snabbt kan få svar på dina frågor, du kan också ta del av ytterligare information i vår kundserviceportal https://villahome.se/kundservice 

Om du inte hittar svar på dina frågor vänligen kontakta oss så hjälper vi dig.


Produktfrågor

Jag har en produktfråga, vart kan jag vända mig?

Svar: Vid produktfrågor eller rådgivning är du välkommen att kontakta oss via vår mail [email protected] eller telefon på 011-300 48 30, så hjälper vi er mer än gärna!


Kontaktvägar

Hur får jag som kund information från er?

Svar: Vi försöker i största möjliga mån kontakta våra kunder genom e-post så det är bra att hålla inkorgen under uppsikt när du har köpt något och det kan även vara bra att kontrollera skräpposten om du väntar svar på en viktig fråga. Information om leveransstatus uppdateras på den leveransstatuslänk du fått vid orderläggning. Vid behov så ringer vi även för att hjälpa till på bästa möjliga sätt.


Hur går jag tillväga om jag vill ha ytterligare information om en produkt jag är intresserad av? 

Svar: Ta då kontakt med vår kundservice antingen via mail eller på telefon så försöker vi hjälpa er med den saknade informationen. Om det skulle vara så att vi inte kan ge svar på en gång lyfter vi frågan vidare med den aktuella leverantören till produkten och återkopplar så fort vi har fått svar.


Har ni en butik jag kan besöka?

Svar: I dagsläget har vi ingen fysisk butik utan vi finns i första hand på webben, www.villahome.se.


När har ni öppet?

Svar: Vår hemsida är öppen dygnet runt året om så att du kan handla när det passar dig. Vår kundservice är öppen helgfria vardagar 8-17 och du når oss både via mail, facebook och telefon. Helgdagar och högtidsdagar har vi stängt på kundservice.


Leverans & Frakt

Hur lång leveranstid har min order?

Svar: Leveranstiden är normalt 2-7 arbetsdagar. Leveranser av beställningsvaror kan ta mellan 2-10 veckor beroende på hur lång produktionstiden är. Se respektive produkt för leveranstid. Villahome.se är betalningsansvariga ifall varan skadas eller kommer bort på väg till dig. Kommer varan bort eller blir skadad när du returnerar varan så är det du som är betalningsskyldig. I fall när du som kund anser att leverans dröjer på sådant sätt att du ej längre önskar leverans av beställning, är det ditt ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med dessa köpevillkor.


Vart ser jag leveransstatus på min order?

Svar: När din order skickas får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns i vissa fall
en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse. Du kan också manuellt lägga in spårningsnumret i appen Mina Paket och på så vis följa leveransstatusen på din order. När du köpt en mindre produkt som skickas till det närmaste postombudet så får du ett SMS när beställningen är redo att hämtas ut. När det kommer till hemleveranser så aviseras du genom ett SMS/telefonsamtal minst en dag innan leverans kan ske.

För att spåra din leverans på snabbaste sätt ber vi dig att kontakta [email protected] så hjälper vi dig. Vi vill också upplysa om att en beställning med varor från flera olika samarbetspartners kan dessa komma att skickas i olika försändelser.


Hur levereras min order?

Svar: Varor under 20 kg och under 1,2 m i längd går normalt till utlämningsställe och större varor hemlevereras.

Notera att vi endast levererar inom Sverige. 

Villahome levererar inte till öar som saknar vägverkets bilfärjeförbindelse. I de fallen kan Villahome endast leverera till närmsta kaj/hamn. Kunden ansvarar själv för transport resterande sträcka.

Den vara du köpt kan levereras på olika sätt beroende på varans produkttyp och storlek. Vi jobbar ständigt med att utöka leveransalternativen så våra att kunder kan få bästa möjliga service. Läs mer om detta på: villahome.se/frakt-och-leverans


Vad kostar frakten?

Svar: Frakten är alltid kostnadsfri. Undantag vid specialbeställningar t.ex stugor, swimspa, glasfiberpool med mera.


Kommer min köpta produkt hela vägen in i huset?

Svar:  Är det en större produkt tex en Spabad eller Stuga så innebär vår enklaste hemleverans frakt till tomtgränsen eller din port. Där lastbilen stannar så stannar även din produkt kan man säga. Har du en vägbom som är låst så ingår det frakt fram till bommen.


Hjälper ni till att bära in min leverans?

Svar: Dessvärre har vi ingen inbärningstjänst. Vid hemleverans levereras din order till tomtgräns. Har du en vägbom som är låst så ingår det frakt fram till bommen.


Vilka fraktbolag använder ni?

Svar: Vi använder oss av olika transportbolag på Villahome.se beroende på vart i landet du bor och vilken typ av produkter som ska levereras. Fraktbolag som inkluderas i våra leveranser är bl a Schenker, DHL, DSV och Postnord.


Hur reklamerar jag min vara?

Svar: Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Läs mer om detta på: villahome.se/reklamation


Var är min orderbekräftelse?

Svar: Orderbekräftelsen finner du i e-post inkorgen kopplad till den e-postadressen du angav vid köpet. Du kan också extrakolla i skräpposten, ibland hamnar det där. Om du ändå inte finner din orderbekräftelse vänligen kontakta oss på [email protected] så hjälper vi dig.


Vad gör jag om min vara är fraktskadad?

Svar: Efter slutfört köp ansvarar Villahome för transporten till kund, tex om varan skulle komma bort eller skadas under transportens gång. Om en skada har uppstått ska kunden anmäla detta omgående. En anmälan ska ske inom 5 dagar till Villahomes kundtjänst [email protected] Vid en anmälan ska ordernumret anges. Ordernumret finner kunden på sin orderbekräftelse.

Vid en direkt synlig skada ber vi kunden anmäla detta direkt till transportören vid leverans mottagandet. Tag ett kort på skadan och kontakta därefter Villahomes kundtjänst så vi kan upprätta en skadeanmälan.

Vid en leverans, skall kunden alltid packa upp varan och kontrollera dess skick. Vid transportskador måste emballaget sparas för eventuell reklamation till transportören eller utbyte av vara. En produkt där det kan fastställas att skadan har uppstått under transportens gång ersätts den defekta med en ny kostnadsfri vara. 


Kan man få senare leverans?

Svar: Absolut, antingen så skriver du det i kommentarsfältet när du lägger beställningen i kassan eller så kontaktar du vår kundservice för hjälp med detta. Vi kan senarelägga en beställning så att du kan beställa din produkt i god tid innan du önskar leverans. Observera att vi ej kan lova vilken dag/datum leveransen kommer att ske. 


Vad händer efter jag reklamerat min vara?

Svar: Efter inskickad reklamation ska du invänta ett godkännande från Villahome för vidare instruktioner.


Kan man ändra betalsätt eller varor efter beställning?

Svar: Tyvärr har vi inga direktutbyten utan du kommer bli återbetald/krediterad för sin första beställning när en retur är gjord och får sedan möjligheten att göra en ny beställning.


Retur & Byte

Jag har ångrat mitt köp, hur gör jag en retur?

Svar: Läs om hur du gör en retur här: villahome.se/retur-och-angerratt


Hur mycket kostar min returfrakt?

Svar: Returfraktens kostnad kan variera, läs mer här: villahome.se/retur-och-angerratt


Jag har fått fel produkter i min leverans, vad gör jag?

Svar: Vänligen kontakta vår kundtjänst på [email protected] eller telefon 011-300 48 30 så hjälper vi dig.


Hur vet jag att ni har mottagit min retur?

Svar: När vi har mottagit din retur kommer du bli informerad om detta via mail. En retur tar ca 7-14 dagar.

Du kommer att bli krediterad då leverantören har mottagit, synat och godkänt godset.


Hur gör jag för att avbeställa/ändra i min order?

Svar: Om du vill avbeställa din order ber vi dig kontakta vår kundtjänst.

Du kan avbeställa din vara fram till det att den lämnat lagret. Därefter räknas det som en retur. Vi har dessvärre ingen möjlighet att ändra i en redan lagd order. Vänligen kontakta vår kundtjänst om du önskar makulera din order och lägga en ny beställning på önskade varor.


Reklamation och Produktgaranti

Min vara har gått sönder, vad gör jag?

Svar: Vi beklagar om din vara inte fungerar som förväntat eller har gått sönder. 

Villahome.se följer konsumentköplagens reklamationsrätt vilket ger dig som privatperson rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år. Vi följer även Konsumentverkets riktlinjer och vid en eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendation.

Vid godkänd reklamation ersätts du så klart även för eventuell returfrakt.

Kontakta oss på Kundtjänst så hjälper vi dig vidare på [email protected] eller via telefon 011-300 48 30.


Frågor kring orderläggning

Hur handlar man?

Svar: Läs vår guide om hur du handlar i vår butik här: villahome.se/sa-handlar-du-pa-villahome


Hur når man Kundtjänst?

Svar: Kundtjänst når du snabbast via mail [email protected] eller via telefon 011-300 48 30.

Öppetider för kundtjänst är helgfria vardagar 08-17.


Jag har problem i kassan och kan inte avsluta min beställning

Svar: Har du märkt att det finns problem i kassan? Kontakta kundtjänst med vad problemet gäller så kollar vi över detta och åtgärdar problemet så fort vi kan. Oavsett vilken utmaning du stöter på i samband med din orderläggning så tveka inte att kontakta oss. 


Betalning

Hur betalar jag?

Svar: Läs vår guide "Så handlar du" för att lära dig hur du betalar i vår kassa: villahome.se/sa-handlar-du-pa-villahome


Jag glömde ange min rabattkod

Svar: Har ni glömt använda er rabattkod i kassan, kan ni maila in på [email protected] eller ringa 011-300 48 30 så kan vi lägga till denna manuellt.


Jag har inte mottagit min faktura?

Svar: Om ni inte har mottagit er faktura ännu rekommenderar vi att kontakta Klarna på 08 – 120 120 10 som hjälper er att skicka om er faktura.

https://www.klarna.com/se/kundservice/


Vilka betalningsalternativ kan jag välja mellan?

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Läs mer om vilka betalalternativ som finns tillgängliga här: villahome.se/betalning


Ånger och retur

Jag vill ångra mitt köp, hur går jag tillväga då?

Svar:  Läs om hur du går tillväga vid ånger av köp här: villahome.se/retur-och-angerratt


Personuppgifter / Säkerhet på webben

Vilka personuppgifter sparar ni om mig och varför?

Svar: Vi sparar alla uppgifter som krävs för att vi ska kunna slutföra den leverans som du har bett oss om, som exempelvis namn och adress. Dessa uppgifter förmedlar vi vidare till de fraktbolag som ska utföra leveransen hem till dig. Vi sparar inga uppgifter om ditt personnummer eller betalningsuppgifter i samband med ditt köp. Köpet administreras helt av Klarna och de sparar dessa uppgifter enligt det avtal som du godkänner i samband med köpet. 

När du surfar på villahome.se använder vi oss av cookies för att visa funktioner som kundvagn ska fungera. Vi mäter även besök på sajten med hjälp av verktyg som Facebook och Google Analytics. Vi håller en uppdaterad Cookie och Integritetspolicy där vi visar all data som vi sparar och behandlar. Den hittar du på villahome.se/cookies-integritetspolicy


Hur gör jag om jag vill att ni tar bort uppgifter om mig. 

Svar: Kontakta oss så hjälper vi dig. En del data måste vi och våra leverantörer (betalning och frakt) spara enligt lag, exempelvis bokföringslagen eller för att kunna verifiera garanti-ärenden.


Hur lyder integritetspolicyn för Villahome Sverige AB?

Svar: Vår Cookie och integritetspolicy finns att läsa här: villahome.se/cookies-integritetspolicy


Övrigt

Jag är missnöjd, hur går jag då tillväga?

Svar: Ibland så går inte allt som man önskar och skulle detta ske så kontakta vår kundservice så ska vi försöka lösa ditt ärende. Vi vill alltid ha våra kunder nöjda och glada.