Spåra din order

När din order skickas från leverantör får du en leveransbekräftelse till din e-postadress. I leveransbekräftelsen finns i vissa fall en spårningslänk som du kan klicka på för att spåra din försändelse. Du kan också klistra in spårningsnumret i ovan ruta och klicka på knappen "Track".

Om du inte fått någon avisering om att paketet kommit fram, men ser via spårningslänken att paketet kommit till ombudet, går det bra att hämta ut paketet med kolli-id/spårningsnummer/löpnummer samt legitimation. 

Leveranstid

Alla leveranstider på hemsidan är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från leverantören. 

- Leveranstiden är normalt 2-8 arbetsdagar för mindre försändelser och varor som finns i lager hos våra leverantörer. 

- Leveranser av beställningsvaror och större försändelser kan ta mellan 2-10 veckor beroende på hur lång produktionstiden är. 

I fall där du som kund anser att leverans dröjer på sådant sätt att du ej längre önskar leverans av beställning, är det ditt ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med våra köpvillkor. 

Under sommarmånaderna maj, juni, juli och augusti kan leveranstiden bli längre, detta gäller även vid black week, julhandeln, helgdagar och högtider.

Fraktbolag

Leveranser sker främst i samarbete med dessa fraktbolag samt deras samarbetspartners:

  • DHL
  • Postnord
  • Schenker
  • DSV

Vad kostar frakten?

Vi har fri normalfrakt på samtliga varor. Särskilda båtfrakter (Exempelvis Gotland), lyftkranar eller specialtransporter är ej fraktfria. Vid transporter ovanför Sundsvall kan fraktkostnad tillkomma. I dessa fall framkommer fraktkostnaden på produktsidan samt i kassan.

Större försändelser

Större försändelser (såsom badkar, skjutpartier etc) levereras alltid till din bostad/tomtgräns. 

Produkterna levereras till din port om du bor i lägenhet eller fram till tomtgräns om du bor i hus. Leverans kan också ske till närmaste postombud eller godsterminal. Leverans sker normalt helgfria vardagar 08:00 – 17:00, enligt fasta tidsintervaller (till exempel 9-12 eller 13-15). Tidsintervallerna är olika beroende på område. Du aviseras per telefon/mail/sms i förväg. 

Mindre försändelser

Mindre försändelser (exempelvis dörrvred, blandare m.m) som har en vikt under 20 kg levereras till ditt lokala postombud där du hämtar ut paketet. Se respektive produkt för leveranstid.

Hos ombudet

För att hämta ut din försändelse behöver du din legitimation och det nummer som du hittar i sms- eller e-postaviseringen. Har du valt brev-avi så ta med avin samt din legitimation till ombudet.

Tänk på att du alltid ska kunna visa legitimation vid uthämtning av paket då det endast är personen vars namn står på
paketet som får hämta ut det hos ombudet.

Om du väljer Postnord som fraktsätt ligger försändelsen hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss, för övriga fraktsätt med ombudsleverans ligger försändelsen hos ombudet i 14 dagar innan det returneras. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för frakt och hantering om paketet ej hämtas ut. Kostnaden för detta är upp till 200 kronor beroende på paketets vikt. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan brukar det löna sig att kontakta oss, hämta ut paketet och göra en vanlig manuell retur.

Leveransförsening

Det kan hända att leveranstiderna förlängs om oförutsedda förseningar uppstår längs vägen. Till vissa delar av Norrland samt Gotland levererar Postnord och DHL med en eller ett par dagars fördröjning, denna är inte alltid inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan. Kunden har vid leveransförsening rätt att häva köpet utan kostnad. Vi fullföljer alla avtal i enlighet med Konsumentköplagen.

Du kan läsa mer information i våra köpvillkor.

Avbryt eller ändra din order

Vill kunden ändra eller avbryta sin order ska man kontakta vår kundtjänst antingen via chatt eller kontaktformuläret.

Efter avslutat köp går processen väldigt fort, från lagret till att varan befinner sig på transporten på väg till kund. Vilket gör att kunden måste kontakta kundtjänst inom rimlig tid efter beställning. Avbeställning efter det att beställning blivit expedierad är ej möjlig. I de fall beställning blivit expedierad är kunden skyldig att mottaga beställningen. Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från Villahome.se antigen per e-post eller telefon. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller om ett försäljningsobjekt har utgått, kommer vi att kontakta kund för att komma överens om en lösning. Villahome.se meddelar kunden om likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.