1. Om Köpvillkoren

1.1 Dessa köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla köp som du gör från villahome.se (”Webbplatsen”). Du accepterar Köpvillkoren i samband med att du genomför ett köp på Webbplatsen.

1.2 Avtal ingås Villahome Sverige AB med organisationsnummer 559304-9249 med adress BOX 12004, 600 12 Norrköping (”Säljaren”, ”oss” eller ”vi”).

1.3 Om du vill komma i kontakt med oss kan du kontakta oss på

Telefon: 011-300 48 30

E-post: info@villahome.se

2. Beställningar

För att genomföra ett köp behöver du ha rätt att ingå avtal enligt tillämplig lag. Vi ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år). Vi förbehåller oss rätten att neka en order.

3. Bekräftelse av beställning

När du har slutfört ditt köp får du en automatisk orderbekräftelse via e-post som bekräftar att vi har tagit emot din beställning. Orderbekräftelsen innebär inte att ett bindande avtal har ingåtts. Ett bindande avtal ingås först när du får den slutliga leveransbekräftelsen. Innan du mottar den slutliga leveransbekräftelsen kan din beställning komma att nekas. Vi rekommenderar att du sparar leveransbekräftelsen för att underlätta eventuell framtida kommunikation med oss.

4. Priser och information

4.1 Våra priser anges alltid inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls.

4.2 Om priset på en produkt eller informationen om en produkt som anges på Webbplatsen är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta vid tidpunkten för beställningen, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt efter att vi har upptäckt felet.

4.3 Alla bilder på Webbplatsen som visar en produkts utseende kan inte garanteras återge produktens exakta utseende, till exempel på grund av att bildskärmen kan påverka färgåtergivningen. Våra produkter som är eller innehåller delar av naturmaterial kan även ha naturliga skiftningar och produktens utseende kan även variera mellan olika produktionstillfällen. Samtliga bilder/ ritningar skall ses som illustrationer. Därmed kan vi inte garantera att bilder/ ritningar exakt återger produkternas funktion, färg eller utseende. Vi ansvarar ej för bildernas korrekthet då det är våra leverantörer som fotar produkterna och tillhanahåller bilderna.

5. Betalning

5.1 Tillsammans med vår betaltjänstleverantör Klarna Bank AB, erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. De möjliga betalningsalternativ som du kan välja mellan framgår alltid på webbplatsen samt i samband med din beställning. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Du hittar fullständig information om samtliga betalningsalternativ nedan. Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning.

5.2 Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör. Läs villkor hos Klarna.

Kortbetalning

Du välja att betala med MasterCard eller Visa. Kortbetalningar är säkra och vi accepterar alla MasterCard- och Visa-anslutna kort som är utgivna i norden. Kortköpen sker direkt hos Klarna Bank och är krypterade enligt gällande standarder och regler angående detta. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Villahome. Själva dragningen av pengar sker direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen och slutför din beställning.

Faktura

Vi erbjuder även betalning via faktura för dig som vill få hem produkten innan du betalar den. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Villahome.se överlåtna till Klarna Bank AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Delbetalning

Vi erbjuder även delbetalning av din beställning så att du på ett flexibelt och smidigt sätt själv kan välja din månadskostnad och inte vill lägga ut alla pengar på en gång. Du ansöker om delbetalning i samband med att du slutför din beställning i kassan på ett enkelt sätt. I samband med att du slutför din beställning så utförs även en kreditupplysning och en identitetskontroll. Informationen om denna upplysning kommer att aviseras till dig via post eller via SMS. Skulle du inte bli godkänd för delbetalning så får du svar direkt angående detta och du kan då välja ett annat betalsätt som passar.

Direktbankbetalning

Med Klarna Direkt betalar du enkelt direkt i kassan med mobilt bank-ID. Aktivera tjänsten genom att logga in hos klarna.se och registrera ditt konto.

6. Frakt och leverans

Leveransalternativ

6.1 Vi erbjuder flera olika leveransalternativ. Vilka leveransalternativ som vi erbjuder framgår alltid på Webbplatsen och i kassan.

6.2 Mindre paket levereras till närmsta utlämningsställe och större paket till port, grind eller garageuppfart. Du blir aviserad på telefon. Utkörning sker normalt under dagtid, 08.00-17.00 vardagar. I vissa områden sker utkörning endast 08.00-14.00. Med eventuella undantag, kontakta kundtjänst om du är osäker på hur leveransen sker där du bor.

6.3 Om din beställning innehåller flera produkter, varav en del inte finns i lager hos oss eller har längre leveranstid, kan vi komma att skicka produkterna i flera leveranser till dig.

Fraktkostnad

6.4 Om inget annat framgår i samband med ditt köp, är frakten kostnadsfri.

Leveranstid

6.5 Den förväntade leveranstiden anges på webbplatsen och kan skilja sig åt beroende på vilken vara det gäller. Under respektive produkt på webbplatsen framgår beräknad leveranstid. Observera att den angivna leveransen kan komma att avvika beroende på vart du bor i landet samt om leverantören har tillfälligt slut i lagret. Vi strävar alltid efter att leverera din beställning inom det uppskattade antalet arbetsdagar för leverans som anges på webbplatsen.

Lagerstatus

6.6 Villahome.se förbehåller sig rätten att korrigera eventuella felaktigheter i lagerstatus och leveranstid i efterhand. Vidare är Villahome.se inte skyldig att tillhandahålla produkt som utgått ur sortimentet eller som inte längre finns tillgänglig även om du har beställt sådan. Villahome.se försöker i dylika fall alltid hitta en likvärdig produkt/ersättningsvara. Skulle Villahome.se inte lyckas hitta likvärdig vara hävs köpet och hela orderbeloppet (inklusive eventuella avgifter) betalas tillbaka.

Montering

6.7 Villahome.se bistår ej med montering av produkter. Det är ditt ansvar att produkter monteras på ett fackmannamässigt sätt och enligt gällande lagar och förordningar. Villahome.se frånskriver sig allt ansvar för skador som uppstår genom felmonterade produkter och alla krav på ersättning från kund till följd av dylika felmonteringar.

Ej uthämtade paket / bomkörning / terminalhyra

6.8 Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning. Detta gäller även om du missar att ta emot en installatör du bokat via Villahome.se. För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en returkostnad enligt tabellen under ångerrätt.

6.9 Om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot din leverans på utsatt tid, har vi rätt att ta ut en kostnad på 499 kronor som motsvarar den extra fraktkostnaden.

7. Erbjudanden, rabattkoder och gåvor

7.1 Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om det inte uttryckligen framgår.

7.2 Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du behöver returnera eventuell gåva eller att du behöver betala för gåvans värde. Vi kommer i sådana fall att kontakta dig.

8. Ångerrätt och öppet köp

8.1 För privatpersoner tillämpar Villahome.se distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat på Webbplatsen. 

8.2 Vi erbjuder dock inte öppet köp på varor som inte är helt oanvända, läs mer om det nedan.

Undantag för vissa produkter

8.3 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. 

Särskilda regler kring produkter som tillverkas

a) produkter som tillverkas efter beställning och därmed ej finns på lager hos våra leverantörer. Villahome uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: ”en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål så som kundanpassade poolerpooltak, trappor, swimspa, poolvärmepumpar, cyklar, spabad, dörrar och fönster. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: ”för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal”. För frågor rörande service kontaktar du tillverkaren direkt. Villahome.se's kundtjänst hjälper dig med kontaktinformation till rätt tillverkare.

b) produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis rakapparater och eltandborstar) och förseglingen har brutits av dig som kund, och

c) avser en produkt som snabbt kan försämras eller bli för gammal, såsom blommor och växter.

Värdeminskning av använda produkter

8.4 När du använder din ångerrätt eller öppet köp har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion, utan att produkten tas i bruk.

8.5 Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.

Hur du ångrar ditt köp

8.6 Om du vill returnera ditt köp ska du meddela oss inom de antal dagar som vi erbjuder öppet köp från den dag som du tar emot eller hämtar din beställning. Du kan enkelt genomföra din retur genom att kontakta kundservice. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.

8.7 Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Om det gäller en upphämtning av produkt hos dig, avser vi att upphämtningen sker inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av produkten.

Returfrakt

8.8 Vid ånger och ej uthämtad/mottagen produkt bekostar du själv returfrakten när du returnerar ditt köp. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.

8.9 Returkostnad

Returkostnad beräknas i varje enskilt fall och beror på varans vikt, volym, dimension, antal kollin etc.

Återbetalning

8.10 När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har bevisat att du har skickat den till oss. Vi ansvarar ej för borttapade returer som ej anlänt till oss eller vår leverantör.

8.11 Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet.

8.12 Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.

9. Reklamation

9.1 Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera fel som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.

9.2 Om du vill reklamera en produkt kan du kontakta vår kundtjänst genom att maila till oss eller genom de formulär som finns tillgängliga på Webbplatsen. En anmälan ska ske inom 3 dagar till Villahomes kundtjänst. Vid en anmälan ska ordernumret anges.

9.3 Det som skiljer mellan garanti och reklamationsrätt är att under garantitiden så ligger bevisbördan på producenten att påvisa att felet inte är ett ursprungsfel men det under reklamationsrätten så ligger bevisbördan på dig som slutkonsument. I de allra flesta fall brukar serviceverkstäderna vara väldigt hjälpsamma med att avgöra om det är ett ursprungsfel eller ett handhavandefel.

9.4 Efter slutfört köp ansvarar Villahome för transporten till kund, tex om varan skulle komma bort eller skadas under transportens gång. Om en skada har uppstått ska kunden anmäla detta omgående. En anmälan ska ske inom 3 dagar till kundtjänst. Vid en anmälan ska ordernumret anges. Ordernumret finner kunden på sin orderbekräftelse. Vid en direkt synlig skada ber vi kunden anmäla detta direkt till transportören vid leverans mottagandet. Tag ett kort på skadan och kontakta därefter kundtjänst så vi kan upprätta en skadeanmälan.

Vid en leverans, skall kunden alltid packa upp varan och kontrollera dess skick. Vid transportskador måste emballaget sparas för eventuell reklamation till transportören eller utbyte av vara. En produkt där det kan fastställas att skadan har uppstått under transportens gång ersätts den defekta med en ny kostnadsfri vara.

9.5 När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag.

10. Garanti

Vid köp av produkter har du som privatkund alltid minst 1 års garanti. Både garantin och reklamationsrätten börjar gälla från att du mottagit produkten och orderbekräftelsen gäller som kvitto vid garanti och reklamationsärenden. Vissa produkter har längre garanti än 1 år och framgår i produktbeskrivning på Webbplatsen. Du har alltid rätt att kräva att tillverkaren avhjälper felet eller omlevererar produkten i enlighet med vad som gäller enligt lag.

11. Ansvarsbegränsning

11.1 Om det är något fel på din produkt eller om leveransen är försenad, ansvarar vi för skador som du drabbats av med anledning av felet eller förseningen, enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning. Du behöver dock tänka på att göra vad du kan för att begränsa följderna av ett fel eller en försening. Vi ansvarar bara för skador i den utsträckning som du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. Vi ansvarar alltså inte för skador som du hade kunnat undvika genom att vidta rimliga åtgärder.

11.2 Vi ansvarar inte för skador som du drabbas av på grund av dröjsmål eller fel på produkter som orsakas av hinder utanför vår kontroll och som vi inte skäligen kunde ha räknat med eller vars följder vi inte kunde ha undvikit eller övervunnit.

Force Majeure

11.3 Villahome.se anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs 

12. Om dessa Köpvillkor

12.1 Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren på Webbplatsen. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp på Webbplatsen.

12.2 Dessa Köpvillkor ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag. Om någon bestämmelse i dessa Köpvillkor skulle anses vara ogiltig eller inte verkställbar av någon behörig domstol, myndighet eller alternativt tvistlösningsorgan, kommer övriga delar av den bestämmelsen och alla andra bestämmelser i dessa Köpvillkor att förbli giltiga och verkställbara till fullo, i enlighet med tillämplig lag.

13. Särskilda villkor för företag

13.1 I de fall som näringsidkare handlar hos Villahome.se så tillämpas köplagen. Om du genomför ett köp på Webbplatsen som representant för ett företag, accepterar du Köpvillkoren för företagets räkning och garanterar att du har behörighet att godkänna dessa Köpvillkor samt att genomföra köp för företagets räkning.

13.2 För kunder som handlar på Webbplatsen i egenskap av företag erbjuder vi inte ångerrätt eller tre års reklamationsrätt. Vi ansvarar inte heller för indirekta förluster eller utebliven vinst. Därutöver är vårt ansvar under dessa Köpvillkor, för varje förlust eller skada, begränsad till ett belopp motsvarande det totala belopp som kund i egenskap av företag har betalat till oss för den produkt som förlusten eller skadan är relaterad till eller härrör från.

14. Hantering av personuppgifter

14.1 Insamling av personuppgifter

När du genomför ditt köp kommer vårt system be dig uppge en viss typ av information som t ex din e-postadress, namn och adress. Gällande information som samlats in, finns det möjlighet att denna kombineras med annan information som hämtats från andra tjänster på webbplatsen. Webbplatsen läser också hur våra kunder rör sig på hemsidan i syfte att kunna göra användarupplevelsen så bra som möjligt. Webbplatsen kan också hämta information som t ex din browser, ditt OS, och ditt IP-nummer. Vi använder den typen av data för att skapa statistik över Webbplatsen. Återigen i syfte att göra användarupplevelsen så bra som möjligt.

14.2 Användning av personuppgifter

Webbplatsen samlar in dina personuppgifter när du uppger dem i syfte att kunna leverera de tjänster/produkter du som kund önskar. Vi behöver t ex din adress för att veta var vi ska skicka varorna, eller ditt mobiltelefonnummer för att kunna leveransavisera. Men vi använder också just din e-postadress till andra saker såsom orderstatus, byte av lösenord etc. Vi använder ditt personnummer för din säkerhet och för att t ex kunna göra en kreditkontroll. Vi kommer aldrig att lämna ut ditt personnummer till intressenter som inte har med din och vår affär att göra. Webbplatsen kommer aldrig lämna ut dina personuppgifter till tredje part utan kundens tillstånd, undantaget vad som anges nedan:

Om lagen kräver det.
Om Villahome.se i god tro betraktar det som nödvändigt för att uppfylla lagar eller om rättliga föreskrifter kräver så som delgivits Villahome.se.
Om Villahome.se i god tro betraktar det som nödvändigt för att skydda eller försvara Villahome.se’s egendom.
Om Villahome.se i god tro betraktar det som nödvändigt för att skydda våra användares personliga säkerhet.

14.3 Skydd av personuppgifter

Vårt mål med personuppgiftshantering är att skydda våra kunders uppgifter. Webbplatsen använder rigorös säkerhetsteknik för att skydda våra kunders personuppgifter från obehörig åtkomst. Som kund ansvarar du för upprättandet och hemlighållandet av det lösenord du skapade vid ditt första köp.

15. Missbruk av användarkonto

15.1 Vid försök till bedrägeri eller annat missbruk av tjänster hos Villahome.se.se, förbehåller vi oss rätten att neka personer och organisationer tillgång till vår webb och de tjänster vi tillhandahåller.

16. Frågor, klagomål eller tvist

16.1 Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå oss via de kontaktuppgifter som framgår i början av dessa Köpvillkor.

16.2 Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du hittar här.

______________________

Köpvillkoren fastställdes av Villahome Sverige AB den 11 september 2022.