Köpvillkor

Köpvillkor

Villahome.se (i dessa köpevillkor likställt med Villahome Sverige AB med organisationsnummer 559304-9249).

Hos Villahome är vi väldigt måna om våra kunders integritet på internet och att köpupplevelsen motsvarar dina förväntningar. Nedan kan du läsa igenom Villahomes köpvillkor för att ta del av viktig information. Vid frågor eller mer information vänligen kontakta oss.

Företagsinformation
Villahome.se är en del av företaget Villahome Sverige AB och har sitt huvudsäte i Norrköping.
Företagsnamn: Villahome Sverige AB
Organisationsnummer: 559304-9249
Bankgironummer: 5650-7668
VAT-nummer: SE559304924901
Swish-nummer: -
Företaget är momsregistrerat och innehar F-skattsedel. 
Postadress
Hemsida: www.villahome.se
Villahome Sverige AB
Box 12004
600 12 Norrköping
Sweden
Observera att vi ej tar emot kunder på denna adress

Kontaktuppgifter
Tel: 011-300 48 30
E-post: [email protected]

Handla & Betala

Köp

När du har lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Villahome.se som är en del av Villahome Sverige. En orderbekräftelse skickas ut till den e-postadress du angav vid beställningen. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.
Villahome.se ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år).
Villahome.se förbehåller sig rätten att neka en order.

Priser

Våra priser anges alltid inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel samt uppenbart felaktiga priser. Misstänkta fall av falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls. Du kan välja att visa priserna exklusive moms genom att klicka på momsväljar-knappen uppe i högra hörnet.

Installationer

På Villahome.se kan du köpa installationstjänster som ställer en del krav på dig. Som kund har du ansvar för att se till att alla nödvändiga tillstånd för att installationen ska kunna utföras finns. Du måste godkänna kraven innan du kan genomföra köpet och villkoren är specifika för olika typer av installationer. Om du köper en installation med rotavdrag kommer du att betala ett lägre pris. Vi på Villahome.se står för kontakten med Skatteverket och du måste därför informera oss om ditt personnummer och din fastighetsbeteckning. Det är du som kund som ansvarar för att du uppfyller kraven för rotavdrag. Om Skatteverket inte beviljar hela eller delar av rotavdraget, har Villahome.se rätt att efterfakturera motsvarande belopp.

Betalningar

Klarna Direkt

Med Klarna Direkt betalar du enkelt direkt i kassan med mobilt bank-ID. Pengarna dras 1-2 dagar efter att vi skickat dina varor. Aktivera tjänsten genom att logga in hos klarna.se och registrera ditt konto.

Faktura

1. Allmänt

Vid betalning via faktura samarbetar Villahome.se med Klarna Bank AB.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år.

Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av Villahome.se överlåtna till Klarna Bank AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta

Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.

Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta. Vid utebliven betalning går ärendet vidare till Klarnas inkassobolag Segoria och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer.

3. Faktureringsrutin konsument

Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Inga räntor eller avgifter när du betalar i

tid.

4. Faktureringsrutin näringsidkare
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

Dela upp

Du kan delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden. Du kan när som helst betala av hela den kvarvarande skulden. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.

Betala ett minimibelopp varje månad. Du väljer själv om du vill betala minimibeloppet eller valfritt belopp över minimibeloppet.

När du godkänts kan du hantera dina betalningar och få betalningspåminnelser i Klarna-appen.

Kortbetalning

Villahome.se erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Klarna. Klarna är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Villahome.se accepterar samtliga Visa- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Klarna och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Villahome.se. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Återbetalningar

I de fall återbetalningar är aktuella så görs detta i första hand genom återinsättning på det betalkort som användes vid beställning, eller till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen sker inom några dagar från det att ärendet som orsakar återbetalningen är avslutat.

Som kund hos Villahome har man rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då kundtjänst mottagit meddelandet.

Kunden kommer dock få vänta tills kundtjänst har erhållit varan samt kontrollerad dess skick. En återbetalning kan ta upp till 14 dagar.

En återbetalning sker på samma sätt som vid köptillfället. Villahome återbetalar köpet medans kunden står för returfrakten.

All återbetalning sker via Villahomes betalningspartner, Klarna.

Se Klarnas köpevillkor för mer information.

Frakt

När din vara är bokad för upphämtning på lagret skickas ett leveransbesked till dig. Den leveranstidpunkt som anges är ett preliminärt avsändningsdatum. Du som kund kommer att bli aviserad av transportföretaget innan leverans och du får då närmare information om leveransdag och tid. Hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges.

För alla leveranser gäller transport fram till tomtgräns på körbar väg om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna till porten. Om du bor i ett bostadsområde med någon form av tillträdeshinder såsom låst bom, stängd grind eller dylikt så levereras varorna så långt det är farbar väg.

Kostnaden för frakt eller hemleverans finns specificerad på din orderbekräftelse. Vissa undantag där fraktkostnaden avtalas i efterhand finns, se avsnitt nedan gällande "Leverans till öar" och "Specialtransport”.

Mottagningskontroll

Det är kundens ansvar att se till att behörig person finns hemma vid leverans. Detta för att kunna kvittera godset samt att kontrollera det. Vid leverans skall godset besiktigas utvändigt för synliga skador på emballaget eller gods som eventuellt kan ha uppkommit under transporten. Ev synliga skador, vid mottagandet skall underrättas skriftligen och helst med bilder/foton via e-post [email protected] inom 2 dagar från mottagandet.

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.

Ej mottagen order/bomkörning

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning. Detta gäller även om du missar att ta emot en installatör du bokat via Villahome.se. För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut debiteras du en returkostnad enligt tabellen under ångerrätt.

Terminalhyra

Om du inte kan ta emot din hemleverans inom 8 dagar från avisering blir du debiterad en extra hanteringskostnad om 500 kr per dag och försändelse.

Leverans till öar

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse avtalas särskild leverans med avseende på pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi enligt den kostnad som finns på orderbekräftelsen till en fast adress på fastlandet. Kund får se till att leveransen blir mottagen på denna adress och sedan själv ombesörja vidare transport till ö. Var god och uppge om du önskar direktleverans till ö redan vid din beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt. Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten.

Specialtransport

Vissa skrymmande och tyngre produkter, som exempelvis marksten, virke, takpannor, stugor och spabad kommer att levereras med en kranbil, hjullastare eller annan form av specialtransport fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Det är viktigt att du som kund planerar mottagandet av varorna i förväg. Villahome.se förbehåller sig rätten att vid dessa tillfällen debitera kunden extra kostnader som uppkommer vid avlastning och detta faktureras i efterhand. Vid frågor gällande fraktkostnad var vänlig kontakta vår kundservice.

Ändring av leveransadress

När varan har lämnat lagret går det inte att ändra leveransadressen. Därför är det extra viktigt att du innan order genomförs och godkänns kontrollerar att leveransadressen är helt korrekt.

Har varan ej lämnat lagret kan villahome.se i undantag ändra leveransadressen mot en engångskostnad om 365kr för mindre försändelsen och 730kr för större försändelser.

Våra leveranssätt

Hemleverans

Produkterna levereras framförallt under dagtid fram till porten om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa. Du blir aviserad av transportföretaget innan leverans på det aviseringstelefonnummer du anger vid köpet. Transportföretaget lämnar normalt en ungefärlig leveranstidpunkt på cirka 3 till 4 timmar och det krävs att en myndig mottagare kvitterar godset, denne måste också kunna legitimera sig. Vi kan tyvärr inte påverka transportörens tider och kördagar. I vissa områden i Sverige kan det förekomma att transportören enbart har hemleverans vissa dagar i veckan.

Ej mottagen order/bomkörning 

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning. Detta gäller även om du missar att ta emot en installatör du bokat via Villahome.se.
För paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses inom 7 dagar ut debiteras du en returkostnad enligt tabellen under ångerrätt.

Terminalhyra

Om du inte kan ta emot din hemleverans inom 8 dagar från avisering blir du debiterad en extra hanteringskostnad om 265 kr per dag och försändelse.

Leverans till utlämningsställe

Vissa mindre produkter levereras till ett utlämningsställe i närheten av din leveransadress. Leveransen sker till något av DHL:s, Postens, Schenkers eller annat transportföretags utlämningsställen. Du får ett sms eller en brevavisering när varan är framme och går att hämta ut hos utlämningsstället. Du kan sedan hämta ut din vara när det passar dig. Normalt måste dock varan hämtas inom 7 eller 14 dagar beroende på vederbörande fraktbolags regler. Du får mer information i samband med leveransen till utlämningsstället. Varan kan endast hämtas ut av personen som står som leveransmottagare. Det sker en legitimationskontroll vid uthämtning av varan.

Leverans till godsterminal

Hämtning av beställd vara/gods från angiven godsterminal. Tidsbokning och avisering krävs för avhämtning, då behöver ni även tala om vilket ordernummer och typ av gods ni har på er beställning. Order som EJ avhämtas lagerförs MAX 7 dagar från avisering, därefter debiteras 500 SEK inkl moms / dygn. Detta för att kunna ge dig som kund bästa och snabbaste service vid avhämtning av er order. Vid avhämtning av order skall ordererkännande medtagas och visas upp för lagerpersonalen på godsterminalen. Ingen order lämnas ut om ovan inte uppfylls. Viktigt är att du kontrollerar er order vid avhämtning och avsynar godset med vederbörande personal innan ni signerar. Signeringen betyder att ni som köpare godkänner er beställning och risken för varan går över till dig som köpare.

Inbärning

”Inbärning” är ett extra tillval vid hemleverans, som när det finns att erbjuda presenteras i kassan. Tjänsten innebär att du tillsammans med föraren bär in varan till anvisad plats i hemmet. Har du flera varor är det en uppställningsplats som gäller. Du som mottagare ansvarar för att hinder ska vara borttagna och att åtgärder är vidtagna för att säkerställa skadefri leverans som att till exempel skydda golv och att hänga av dörrar. Detta ska ha gjorts innan leverans. Föraren tar inte av sig skorna vid inbärningen. Om varan på grund av sin vikt eller storlek i kombination med en svårtillgänglig lossningsplats inte kan hanteras säkert utan risk för skada på person eller egendom, har föraren rätt att neka inbärning till denna plats. Detta gäller även om tidsåtgången för inbärningstjänsten beräknas att överstiga 20 minuter. En ny plats kan då föreslås av dig som mottagare. Totalvikten per produkt får ej överstiga 50 kg för att tjänsten ska vara möjlig.

Kvällsleverans

”Kvällsleverans” är ett extra tillval som vid tillgänglighet presenteras i kassan. Du som inte har möjlighet att vara hemma under dagtid kan få din vara levererad kvällstid mellan klockan 17.00 och 22.00. Leveransen sker till trottoar eller tomtgräns, bärhjälp/inbärning ingår inte men "Inbärning Enkel" kan köpas till i kassan. Transportören aviserar alltid dig via sms eller e-post innan leverans för att bestämma leveransdag.

Utanför Sverige

Villahome.se levererar och administrerar enbart ordrar inom Sverige.

Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras du om möjligt alltid om dessa. Orsaker till leveransförseningar är till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till Villahome.se. Skulle en leveransförsening mot förmodan uppstå har du som kund rätt att utan kostnad häva köpet. Obs! Detta gäller ej produkter som ej är lagerförda och som produceras efter kundens beställning. I så fall måste förseningen vara av betydande art.

Obs! Villahome.se kompenserar ej för aviserade leveransförseningar. Boka inte hantverkare innan du mottagit och kontrollerat varan.

Transportrisk

Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står Villahome.se för. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast, på plats, anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras.

Anmäl därefter skadan direkt till vår kundservice så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.

Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta vår kundservice. Det är också viktigt att du sparar emballaget så att skadan ska kunna besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så skickas en reparatör hem till dig för att åtgärda felet.

För företag gäller leveransvillkor Incoterms 2010 DAP "Fritt olossat angiven leveransadress".

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vi tar inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Delad order

Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Detta sker speciellt då ordern innehåller varor från flera tillverkare. Vid frågor om delad leverans var vänlig att kontakta vår kundservice.

Ej mottagen order

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej löses ut. Du debiteras returkostnad enligt tabellen under "ångerrätt".

Leveranstid

När din vara är bokad för upphämtning på lagret skickar vi ett leveransbesked till dig. Om du mot förmodan ej har mottagit ett leveransbesked inom denna tid ber vi dig att kontakta vår kundservice.

Leveranstiden kan variera beroende på säsong och val av vara. De produkter som ej är lagerförda måste beställas från fabrik och dessa produkter har oftast en längre leveranstid som i vissa fall ligger på cirka 8 till 10 veckor. I de fall leveranstiden som anges på ditt leveransbesked inte motsvarar dina förväntningar har du givetvis rätt att ändra, alternativt annullera din beställning. Kontakta vår kundservice senast två (2) dagar efter du lagt din beställning om du önskar ändra din order. Obs! En icke lagerförd vara som har börjat produceras enligt er beställning kan inte ändras och går därmed ej att annullera.

Ångerrätt

Konsument

För privatpersoner tillämpar Villahome.se distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, klicka på denna länk.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Villahome.se uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som ”Tillverkningsvara” i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: "för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal". Ångerrätt gäller således inte varor med ett begränsat hållbarhetsdatum, eller som klassas som färskvara som t.ex. levande växter, golv och batterier.

Levande växter är undantaget från distansavtalslagen. Ångerrätt erbjuds inte på gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger.

Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas Villahome.se inom 14 dagar. Anmälan om önskad retur görs via formuläret på vår kontaktsida, kontakta oss, via mail [email protected] eller via telefon 011-300 48 30.

Om du som kund inte önskar använda formuläret ovan kan konsumentverkets standardblankett användas. Blanketten finns att hämta i denna länk.

Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt.

Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Villahome.se debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.

Observera att granskningsrätten ej kan tillämpas på varor som går under 11 § punkt 4 i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Exempel på detta är trädgårdsmaskiner, golv och batterier. Är du som kund osäker på vilka produkter som omfattas av granskningsrätten, vänligen kontakta kundservice via vårt kontaktformulär.

Vi ber er att returnera varan i originalförpackning eller en likvärdig sådan. Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet med villahome.se.

När returnerad vara är åter på lager återbetalas varans belopp inklusive eventuella leveranskostnader. Dock tillkommer fraktkostnad för returen. Vid retur av del av order återbetalas inte leveranskostnad. På det belopp som återbetalas har Villahome.se rätt att göra avdrag för värdeminskning. Värdeminskning uppstår när varan brukats mer än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper. Om varan returnerats skadad eller om den på annat sätt har brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning om varan önskas åter.

Villahome.se återbetalar beloppet senast 14 dagar från det att varan är åter på lager hos vederbörande leverantör till villahome.se. Återbetalningen görs via den betalningsmetod som valdes vid köpet.

Spara alltid följesedeln tills returen är godkänd av Villahome.se.

Vid retur från kund till villahome.se, står kunden för skador som kan uppstå under transporten om du som kund inte använder originalemballage.

Retursätt
Returkostnad
Exempel
Paket
95 kr
Litet paket, lampa, blandare, arbetskläder
Styckegods
395 kr
Gräsklippare, spegel, tvättställ, röjsåg
Pall
795 kr
Fönster, vitvaror, duschdörrar, toalettstol, badkar
Specialtransport
Ring för pris
Sten, virke, stugor, massiva trägolv, pool, spabad








Vissa undantag kan förekomma. Vid retur, vänligen kontakta vår kundservice via vårt kontaktformulär, maila eller ring oss.

Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Du debiteras returkostnad för respektive produktgrupp för outlöst paket som gått i retur.

Företag

I de fall som näringsidkare handlar hos Villahome.se så tillämpas köplagen. Om returrätt ges enligt köplagen kan returavdrag på 15 % av varans värde tillkomma utöver kostnad för returfrakt.

Nöjdhetsgaranti
Vi tillämpar en nöjdhetsgaranti på alla produkter i vårt sortiment. Om ni inte är nöjda med er produkt så är ni välkomna att returnera det i enlighet med Villahomes ångerrätt. Observera att denna nöjdhetsgaranti endast gäller innan montering, uppbrutet emballage, användning eller förbrukning av en vara. Kontrollera därmed om ni är nöjda med er vara direkt när ni får den, då det ej går att returnera en monterad, uppbrutet, eller förbrukad vara.

Garantier

Utöver de rättigheter du som konsument har genom konsumentköplagen och distans- och hemförsäljningslagen omfattas vissa varor av produktgaranti från leverantören. Vid fel som täcks av garantin ska varan repareras utan kostnad för dig. Vi använder oss av en mängd olika serviceställen beroende på leverantör och typ av produkt. Kontakta oss så hjälper vi dig se till att varan skickas till rätt serviceställe.

Levande växter är ett undantag från distansavtalslagen. Ångerrätt erbjuds inte på gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger.

Vid vissa unika tillfällen ser vi till att en reparatör skickas ut för hembesök. Om en reparatör skickas ut i anmälda garantiärenden och inga fel kan konstateras måste vi via våra leverantörer debitera dig de kostnader som eventuellt uppstår. Detta gäller även i de fall då du orsakat skadan själv som vid till exempel felmontering eller handhavandefel. Kom ihåg att spara fakturan då den fungerar som garantibevis. Om betalning skett genom något av våra andra alternativ måste du istället spara kvittot som du får via e-post i samband med att din vara levereras, den fungerar i dessa fall som garantibevis.

Reklamation

Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till så att felet rättas till. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av villahome.se. Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen.

Levande växter är undantaget från reklamationsrätten. Vi gör dock undantag för fleråriga trädgårdsväxter (ej planterade i krukor/lådor) där du som kund skall erhålla en felfri växt som uppfyller de krav på sundhet, kvalitet och sortäkthet som branschens riktlinjer föreskriver. Välkommen att kontakta vår kundservice.

Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver vi, om möjlighet finns, fotodokumentation på skadan. Vill du genomföra en reklamation var vänlig kontakta vår kundservice.

Garantifrågor i övrigt anmäls till Villahome.se.

Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundserviceavdelning så snart som möjligt, så att vi kan åtgärda felet. Felplockade och felaktiga varor får inte monteras, då anses köparen ha godkänt sin leverans. Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att varan ifråga är felplockad. Vid dessa fall kommer vi att åtgärda felet.

Service och reparation

Vissa varor, till exempel trädgårdsmaskiner, repareras av auktoriserad serviceverkstad om fel skulle uppstå. För att service ska kunna utföras måste produkten skickas eller avlämnas på auktoriserad serviceverkstad. Kontakta kundservice för att få veta vilken verkstad som ska användas.

Kvitto ska uppvisas vid inlämning hos verkstad.

Garanti gäller ej för:

  • Skador som uppstått på grund av felaktig eller utebliven service eller underhåll.
  • Skador som uppstått på grund av att bruksanvisningen inte har följts eller att produkten monterats felaktigt.
  • Om produkten använts med felaktigt bränsle, olja eller oljeblandning.
  • Normalt slitage eller förbrukningsdetaljer så som knivar, kedjor, tändstift eller filter etc.

Garantitiden är normalt 1 år, vissa undantag kan förekomma.

Reparation under garantitiden är kostnadsfri. Skulle felet ej omfattas av garantin tillkommer kostnad för undersökning, eventuell frakt och reparation.

Utbyte eller reparation av vara innebär ej förlängning eller ny garantitid.

Personuppgifter / Säkerhet på webben

Vi sparar alla uppgifter som krävs för att vi ska kunna slutföra den leverans som du har bett oss om, som exempelvis namn och adress. Dessa uppgifter förmedlar vi vidare till de fraktbolag som ska utföra leveransen hem till dig. Vi sparar inga uppgifter om ditt personnummer eller betalningsuppgifter i samband med ditt köp. Köpet administreras helt av Klarna och de sparar dessa uppgifter enligt det avtal som du godkänner i samband med köpet. 

När du surfar på villahome.se använder vi oss av cookies för att visa funktioner som kundvagn ska fungera. Vi mäter även besök på sajten med hjälp av verktyg som Facebook och Google Analytics. Vi håller en uppdaterad Cookie och Integritetspolicy där vi visar all data som vi sparar och behandlar. Den hittar du på villahome.se/cookies-integritetspolicy

Force Majeure

Villahome.se anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Tvist

Konsument

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med vår kundservice. Om tvisten kvarstår tillämpar Villahome.se - Villahome Sverige AB (Bolaget) så kallad alternativ tvistlösning. Det innebär att om du som konsument har ett krav som Bolaget avslår har du möjlighet att få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Bolaget förbinder sig då att följa ARN:s utslag.
Allmänna Reklamationsnämnden Allmänna Reklamationsnämnden Box 174, 101 23 Stockholm .

Du kan läsa mer om alternativ tvistlösning för konsument på EU-kommissionens webbplats.

Företag

Tvister angående tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor och därmed sammanhållande rättsförhållanden skall avgöras av skiljemän enligt svensk lag. Om vid tvist värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger tio gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbelopp enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring skall tvisten avgöras av ensam skiljeman som på parts begäran utses av Stockholms Handelskammare.